27 april 2008

Helgaktiviteter

I helgen träffades 17 damer på Fegens Vandrarhem för att sy och umgås. Det blev en lyckad helg med många skratt, mycket inspiration och mycket gemenskap.

Resan startade hemifrån mig kl 08.40 och gick först till bensinstationen för att tanka, sedan vidare för att hämta upp Britt-Inger. Efter att ha packat in i bilen (som verkligen blev fullproppad) och ett kort stopp på Mobilia styrde vi kosan mot Fegen. Sista delen av resan gick på småvägar inne i de halländska skogarna, genom kalhyggen och täta granplanteringar.

Väl framme vid slutmålet och efter att ha packat upp på rummet blev det lite lunch och sedan satte symaskinerna igång i vandrarhemmets matsal.

Jag hann med att sy färdigt min blå kattsypåse, sydde fast fodret i en sminkväska och skar till remsor till en SnS-quilt.

Lördagen började med frukost på altanen med utsikt över sjön. På förmiddagen sprättade jag upp delar av min stora log cabin quilt. Den har legat rätt länge nu i UFO-skåpet och jag har inte varit nöjd med "mönster-utlägget". Nu fick jag hjälp med att få rätt på det hela.

Efter lunch åkte vi allihop till Tyger & Ting i Burseryd. En resa genom underbar natur. Quiltbutiken ligger mitt ute på landet i en röd liten stuga med vita knutar. Här handlades både det ena och det andra. För egen del blev det ett väskmönster, två japanska tyger till en väska och några Fat Quarter som kan vara bra att ha för framtiden.

Tillbaka till Vandrarhemmet hann jag sy ett par sömmar innan det var dags att åka Grytan i Ätran för att äta middag. En dam i gänget hade stenkoll på pizzabagaren för att se hur han hanterade pappkartongerna till pizzorna. Till sist kom hon på hur han gjorde för att inte välta ner hela högen på golvet ... hihi ....

Efter middagen började jag sy på min Sns, efter ett par sömmar upptäckte jag att jag hade skurit till fel mått och fick skära nya remsor. Jag fick sytt några rutor färdiga innan det var dags att packa ihop och städa upp. Vid 15.00-tiden var alla klara för att påbörja resan hem. Vi från Skåne slog följe och den i gänget som hade GPS skulle leda följet. Hursomhelst så kom vi fram till motorvägen till sist i alla fall och kunde avnjuta en fika tillsammans innan var och en styrde vidare var och en åt sitt håll.

Det var skönt att gå och lägga sig söndag kväll efter en händelserik och mycket rolig helg!

Inga kommentarer: